Tuesday, October 15, 2013

Melawat industri kampung



Cik BY lupa nak story yang aku ada kongsi sikit business dengan adik aku buka kedai accessories motorcross and dengan kakak aku lak aku kongsi buat perusahaan barut. Adik aku ada masuk tv dalam program nasi lemak kopi o and kakak aku lak ada masuk program gigih tu. Dapat hadiah saguhati. Next posting aku share kan video and stories.
But petang ni aku nak story pasal visit aku perusahaan-perusahaan yang diusahakan oleh sepupu aku and salah seorang penduduk kampung kat tempat aku.
Sepupu aku ni dia usahakan cendawan. Aku panggil di Ja. Kecik molek orang nya. Lama dah aku dapat story dia usahakan cendawan tapi aku belum ada masa nak gi jenguk. Bukan apa, macam tak caya…bila dah kerja makan gaji terjun ke bidang kerja sendiri…sure lah interesting. Bukan apa, bila ada geng yang dalam bidang kerja sendiri ni kita rasa seronok nak dengar pengalaman depa. Apa cabaran? Macam mana boleh mula? Modal macam mana? Banyak lah yang boleh di kongsi nasihat. Ni aku ada ambil gambar.



Perusahaan yang kedua ni secara kebetulan jea.…Al-kisahnya petang tu balik kerja ..”Moh kita gi makan durian. Pak Ngah ajak sekeluarga”….he..he..he…durian free apa lagi. 
Anak-anak aku biasalah nak duduk belakang. Teringat lak masa kecik dulu,  kalau naik lori mesti nak duduk belakang…berdiri pegang pagar. Bila kena tang selekoh riuh rendah masing-masing…tapi la ni aku tak buat lah macam tu…aku duduk diam-diam tengok anak-anak aku..kalau tak buruk benar.
Petang tu memang jenuh makan durian. Pak Ngah lak buat style buffet. Makan..makan and makan…Mak surrender last-last…tak sampai dua biji pun makan, perut dah tak leh terima. Dengan muka tak malu siap tapau bawak balik lagi….dah Pak Ngah suruh bawa balik…tak baik tolak rezeki kan.?
Ni nak cerita pasal business yang Pak Ngah buat. Pak Ngah ni dia supply dodol kat kedai kitaorang so tu yang dia menjemput mana-mana yang kenal untuk makan free. Sebelum kita orang, ada group dari JPJ..
Pak Ngah menggunakan teknologi gak lah, banyak tenaga and masa dapat jimat. Masa kita orang datang tu kebetulan pulak dia tengah masak dodol. Ambil  a few shot untuk tatapan kau orang. So bayang kan kalau dulu guna tangan masak dodol, aku rasa ramai yang tak bertahan nk menjual dodol. Bila guna teknologi ni, dodol tu di kacau oleh mesin. Sambil tu boleh tinggalkan and buat kerja lain…macam melayan kita orang makan durian …J
Kedua-dua perusahaan ni semua dalam kawasan pagar rumah jea. Memang tak da alasan untuk kita tak mula berniaga. Macam tempat aku kerja sekrang ni pun dalam pagar rumah juga, tapi aku tak ready nak share lagi story buat masa ni. Nanti lah ada dia punya own story.


 



Ada lagi perusahaan lain Cik BY, tapi tak sempat lah Cik BY. Kalu ada masa nanti kita share. Kat sini boleh kata ramai yang kerja sendiri, so banyak lah idea-idea perniagaan yang boleh di kongsi. Sebab tu lah aku pilih duduk sini. Bak kata kalau nak meniaga kena lah duduk dalam orang meniaga, kalau tak kita rasa alone, tak rasa alive nak explore, adventure, trill….lagi satu nak belajar.
Lagi best kat sini orang pakai Hilux, Triton and Ford Ranger…gaya maskulin and lasak…on the road memang dia orang concurred tapi jangan terkejut Cik BY, nampak kenderaan brutal gile, dengan tayar besar, cermin gelap….. tapi yang turun Cik Kiah, Cik Bedah, Mak Temah…… terkejut mak tengok kekadang tu.
Ok lah Cik BY stop lah dulu. Nak berkebun lak. Nanti nak share gambar kebun sayur aku. Jangan terkejut Cik BY, carrot pun hidup kat belakang rumah aku.

No comments:

Post a Comment

Aum Chak!!!

Quotes

Awan...
kalau dapat kucapai
maka saktilah hamba
~Laksamana Sunan
 

YouthofNature - YON | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates